Sverige gå med i EMU!

Sverige har inte gått med i EMU tidiagre eftersom fördelarna har inte varit tillräckligt inbjudande. Men nu menar Harry Flam att allt som talade emot Sverige för att ansluta sig till EMU har omvandlats till fördelar.

Vi får en stabilare valuta och med en gemensam valuta inom EU underlättas handel över gränserna och därmed kommer handeln öka. Enligt konjukturrådsrapporten visar det sig att om vi hade gått med i EMU från start hade vi haft ca 12% mer handel både inom EU och med länder utanför. Detta är inte små siffror mina vänner.

De senaste 10 åren har Sverige knappt haft någon nytta av våran självständiga valuta. Vi hade haft i princip samma utveckling inom sysselsättning och inflation som vi har haft nu bortsett från att vi hade haft en stabilare valuta och en bättre handel.




Visserligen skulle det vara lite trist att tappa den anrika kronan, men den ser vi nog knappast till i praktiken länge till med denna utveckling av kreditkortsbetalning.


Ekonomen Henrik Hagström

Kommentarer
Postat av: maaaalin

haha, varför "what the fuckade" du åt att jag ska stanna längre än en månad? du är ju inte ens hemma:P

anledningen är iaf att det blev strul på jobbet så jag var tvungen att stanna längre, sen skulle jag även vara tvungen att betala hyran för februari , vilken gjorde att jag blev snål:P

2009-01-27 @ 17:23:06
Postat av: malin

Jaa, jag fick först ett halvårskontrakt , men ratade det och fick en special grej på två månader istället:P

2009-01-27 @ 18:42:20
Postat av: *saga

Nej. Nej. OCH NEJ! Sverige får ju inte bara gå med i EU! Okej, jag bor i Finland och borde egentligen inte ha en åsikt. ;-) Men ändå.. Allt har blivit så mycket dyrare här sedan vi fick det (okej, jag var typ 10 bast då - men NU märker man!)...SÅ NEJ NEJ NEJ! 'skriker' :P

2009-02-04 @ 14:47:44
URL: http://thiindra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0